„Quo vadis” Henryka Sienkiewicza to popularna powieść historyczna, która opowiada o miłości młodego Rzymianina – Marka Winicjusza i pięknej chrześcijance – Ligii. Akcja powieści rozgrywa się w czasach rządów cesarza Nerona, która była pełna przepychu, przemocy i okrucieństwa. Jednocześnie to czas kształtowania się nowej religii chrześcijańskiej, a żyją jeszcze apostołowie – świadkowie działalności Chrystusa. Wyznawcy nauk Nazarejczyka stają się ofiarą represji, po oskarżeniu ich o podpalenie Rzymu.
Opis fabuły Quo Vadis
Fabuła powieści opowiada o dwóch światach: kolorowym, bogatym i cielesnym pogańskim oraz chrześcijańskim, opartym na wartościach duchowych. Bohaterowie „Quo vadis” to Marek Winicjusz – młody rzymski trybun i Ligia – piękna chrześcijanka, którzy zakochują się w sobie pomimo różnic kulturowych i religijnych.
Początek historii to moment przybycia Marka Winicjusza do Rzymu, gdzie zatrzymuje się u swojego przyjaciela, Plaucjusza. Podczas pobytu u przyjaciela, Marek zauważa piękną dziewczynę, Ligie, która jest zakładniczką Cesarstwa Rzymskiego i przebywa pod opieką Plaucjusza. Ligowie to lud pochodzenia Liguryjskiego, który został podbity przez Rzymian. Ligia i jej matka zostały zakładniczkami, co było gwarancją dla Cesarstwa Rzymskiego, że Ligowie nie przekroczą granicy rzymskiej.
Zdobycie Ligii przez Marka Winicjusza
Młody Winicjusz zakochany w pięknej barbarzyńce
Młody rzymski trybun, Marek Winicjusz, po przyjeździe do Rzymu zakochuje się w pięknej chrześcijance – Ligii. Pomimo przeszkód, jakie stoją na drodze do ich miłości, Marek postanawia ją zdobyć.
Prośba o pomoc u Petroniusza
Jednak Ligia przebywa pod opieką Plaucjusza, który traktuje ją jak swoją własną córkę, co utrudnia realizację planów Marka. Zwraca się on więc o pomoc do swojego krewnego, Petroniusza, który posiadał największy wpływ na decyzje cesarza Nerona.
Plan Petroniusza
Petroniusz jest sprytnym i inteligentnym doradcą, który doszedł do władzy dzięki pochlebstwom i nadskakiwaniu do przejęcia faktycznej kontroli nad wydawanymi przez Nerona decyzjami. Marek postanawia zaprowadzić go do domu Plaucjusza, aby sam ocenił piękno Ligii. Po zobaczeniu dziewczyny, Petroniusz postanawia pomóc Markowi w realizacji jego zamierzeń.
Zdobycie Ligii
Petroniusz nakłania Nerona do przejęcia opieki nad dziewczyną i sprowadzenia jej na dwór cesarski. Pretorianie stawiają się w domu Plaucjusza z osobistym rozkazem cezara zwalniającym gospodarza z opieki nad Ligią. Pomponia Grecyna i jej mąż, którzy zajmowali się Ligią od kilku lat, zdążyli już przyzwyczaić się do obecności dziewczyny i nie byli zachwyceni decyzją cezara. Niemniej jednak, sprzeciwienie się decyzjom cesarskim nie miało większego sensu.

Plaucjusz próbuje uratować Ligię
Oddanie Ligii w ręce pretorian Nerona
Plaucjusz, który traktował Ligię jak własną córkę, próbuje uratować dziewczynę innymi ścieżkami po tym, jak została oddana w ręce pretorian Nerona. Próbuje uruchomić swoje dawne znajomości, jednak w burzliwych i niebezpiecznych czasach rządów Nerona nawet tak zasłużony obywatel Rzymu, były legionista walczący za Cesarstwo, okazuje się bezsilny.
Brak wpływowych przyjaciół Plaucjusza
Większość jego dawnych, wpływowych przyjaciół utraciło łaski kapryśnego cezara, który znajduje większe upodobanie w cierpieniu i poniżeniu innych ludzi niż w ich wdzięczności.
Plaucjusz udaje się do Marka i Petroniusza
Plaucjusz udaje się do Marka Winicjusza, aby raz jeszcze spróbować odmienić niepewny los dziewczyny. Jednocześnie, udał się do Petroniusza, aby wyjaśnić całą sytuację.
Plan Petroniusza
Okazuje się, że wszystko jest elementem planu Petroniusza. Najpierw wzbudził ciekawość władcy opowieścią o urodzie barbarzynki i pożądaniu Marka na tyle, aby ten zapragnął ją zobaczyć i umieścić na swoim dworze. Dzięki swoim wpływom i sprytowi, nakłonił Nerona do przejęcia opieki nad Ligią i sprowadzenia jej na dwór cesarski.
Petroniusz zdołał zniechęcić Nerona do Ligii
Oddanie Ligi w ręce Akte
Petroniusz zdołał zniechęcić Nerona do Ligii na tyle, że ten, znudzony nową zabawką, oddał ją w bezpieczne ręce swojej zaufanej, wiernej niewolnicy- Akte.
Starań o przyznanie opieki nad Ligia Winicjuszowi
Wszystko to prowadzi do starań o przyznanie opieki nad piękną Ligią właśnie Winicjuszowi. Uspokojony Marek Winicjusz pisze do Plaucjusza list, polecając mu pogodzenie się z nieodwracalnością woli cesarza.
Uczta w pałacu Nerona
Ważnym momentem rozwoju akcji jest pełna przepychu, tańca i wina uczta w pałacu cezara, podczas której Ligia “wprowadzona” zostaje na dwór Nerona. Przystrojona przez Akte, wyglądająca niczym pogańska bogini, onieśmielona przepychem, muzyką, tłumem ludzi Ligia odnajduje przy swym boku Marka Winicjusza.
Pożądanie Ligii przez Winicjusza
Marek, wiedząc, że wszystko toczy się po jego myśli, widząc ją po raz pierwszy nie w skromnym ubraniu a w podkreślającej urodę kobiety szacie, jeszcze silniej zaczyna pożądać dziewczynę. Ligia czuje się nieswojo w towarzystwie młodego, upojonego winem Rzymianina, nie potrafi określić swoich uczuć. Jednak Marek nie jest jej obojętny. Dziewczyna jest pod wyraźnym urokiem młodego trybuna.
Agresywna domagać się wzajemności
Rozochocony ilością wypitego wina Marek oferuje Ligii swoją miłość, lecz zaczyna coraz bardziej agresywnie domagać się od niej wzajemności. W obronie napastowanej kobiety staje jej przyjaciel i opiekun- Ursus. Wyrywa ją z ramion pijanego Winicjusza i wynosi do Akte, życzliwie usposobionej do pięknej dziewczyny.
Plan odbicia Ligi przez chrześcijan
Po uczcie chrześcijanie planują odbić Ligię.
Chrześcijańskie konspiracje
Powrót Ligi do Marka Winicjusza jest celem nie tylko samego Marka, ale także chrześcijan, którzy postanawiają ją uratować z rąk Nerona. Jednak porwanie dziewczyny w drodze do domu Marka byłoby bardzo ryzykowne i groziłoby okrutnymi prześladowaniami zarówno dla Ligi, jak i innych chrześcijan. Mimo to chrześcijanie decydują się na to, a jedyną osobą, która próbuje ich od tego odwieść, jest Akte, niewolnica Nerona i opiekunka Ligii.
Poszukiwania Ligii
Marek Winicjusz jest zrozpaczony zniknięciem Ligii. Mimo wysiłków, nie udaje mu się jej odnaleźć. W końcu zwraca się o pomoc do Chilona, Greka o niechlubnej przeszłości, który zgodził się pomóc za sowite wynagrodzenie. Chilon, po kilku tygodniach, przynosi Markowi pierwsze konkretne informacje o dziewczynie. Okazuje się, że Ligia jest chrześcijanką i przynależy do społeczności, która kryje się w Katakumbach. Grek postanawia wprowadzić Marka na zebranie chrześcijan, na którym ma pojawić się apostoł Piotr i oczywiście Ligia.
Plan porwania Ligi
Marek, chcąc uwolnić Ligie, przygotowuje plan porwania. Bierze ze sobą swoich niewolników, a także ma w pamięci siłę uścisku Ursusa. Planując porwanie, zdaje sobie sprawę z ryzyka, jakie niesie ze sobą taka akcja, jednak jego miłość do Ligii jest tak silna, że gotów jest poświęcić wszystko, by ją odzyskać.
Chilon chce zabić Glauka, ale Ursus stoi mu na drodze
Chilon, chcąc załatwić swoje sprawy, próbuje skłonić Ursusa do zabicia Glauka, lekarza, którego Chilon kiedyś prawie zabił, ale teraz niespodziewanie spotkał wśród chrześcijan w Rzymie. Jednakże nie udaje mu się przekonać Ursusa. Razem z Winicjuszem, Chilon śledzi Ursusa i Ligie aż do ich domu, gdzie dochodzi do walki siłacza z Krotonem. Atakujący Ursusa Kroton zostaje bez problemu pokonany przez siłę Ursusa, podczas gdy Winicjusz zostaje ranny.
Chilon obawia się konsekwencji swojego działania
Chilon, który jest przekonany o śmierci Marka z rąk barbarzyńskiego niedźwiedzia, zostawia swojego pracodawcę przed domem Kryspy, martwiąc się przede wszystkim o własne bezpieczeństwo. Obawia się przesłuchań przez Rzymian, którzy wiedząc o jego kontaktach z Markiem, niewątpliwie posądzą go o morderstwo.
Winicjusz odzyskuje przytomność
Winicjusz odzyskuje przytomność wśród chrześcijan i jest pod czujną opieką Glauka oraz czułym okiem Ligii, która coraz wyraźniej przekonuje się o swojej miłości do młodego Rzymianina.
Ligia ujawnia swoją tożsamość
Podczas rekonwalescencji, Winicjusz poznaje historię Ligii, która okazuje się być córką królewską, księżniczką Ligów.
Marek poznaje wartości chrześcijańskie
Marek zaczyna rozumieć i doceniać charakter i społeczność chrześcijan. Poznaje prawdziwe znaczenie miłości, nie ograniczającej się do fizycznej fascynacji, pogodny spokój płynący z czystości duszy, łaskę i moc miłosierdzia. Jego spotkanie z chrześcijanami ujawnia mu wartości, które są obce w Rzymie.
Dyskusja z chrześcijanami
Podczas dyskusji z przybyłymi do domu Kryspa, gdzie przebywał podczas choroby Marek, Pawłem i Piotrem z Tarsu, Winicjusz stara się w końcu poznać i zrozumieć fenomen wiary chrześcijańskiej, jej prawdziwe podstawy, cele i wartości. Chce zrozumieć tę, w opinii mieszkańców Rzymu, „barbarzyńską” wiarę.
Przemiana Winicjusza
Podczas pobytu u chrześcijan, Winicjusz zaczyna doświadczać przemiany. Odchodząc do swojego domu, zabiera ze sobą krzyż podarowany mu przez Ligię. Zaczyna inaczej patrzeć na świat i inaczej traktować swoją służbę i niewolników. Jednakże wszystkie te gesty wykonuje bez pełnego przekonania. Ciągle chodzi mu głównie o zdobycie Ligii, a w imię tego celu jest nawet gotowy przyjąć chrzest.
Glauk wyjaśnia Winicjuszowi prawdziwe znaczenie chrztu
Glauk wyjaśnia mu jednak, że sam chrzest nie spowoduje, że Ligia stanie się jego. Winicjusz zaczyna zatem zapominać o swojej miłości, oddając się wszelkim rozrywkom, jakie oferuje rozpasany Rzym.
Winicjusz nie odnajduje spokoju
Jednakże Winicjusz nie odnajduje ukojenia ani w winie, ani w ramionach ponętnej Chryzostemis. Nie dają mu także spokoju rozterki moralne, myśli o nowej wierze i o życiu wiecznym wpojone mu przez chrześcijan, którzy się nim opiekują.
Spotkanie z cesarzem
Petroniusz martwi się o krewniaka, który na tak długo zniknął z dworskiego życia, aby nie popaść w niełaskę cezara. Radzi mu, aby jak najszybciej spotkał się z cesarzem, który niedawno powrócił do Rzymu. Do spotkania dochodzi w świątyni Westy. Winicjusz chwyta omdlałego Nerona, a Petroniusz tłumaczy mu dłuższą nieobecność Marka.
Miłość Petroniusza i Eunice
Petroniusz nie do końca rozumie ducze rozterki Winicjusza, ale sam także odkrywa miłość we własnym domu. Jedna z jego niewolnic, Eunice, darzy go szczerym i wiernym uczuciem. On sam odwzajemnia tę miłość i w tajemnicy przed nią czyni ją wolnym człowiekiem.
Podstęp Tygellina
W otoczeniu Nerona znajdowało się wiele osób starających się zdobyć jego łaski. Jednym z nich był Tygellin, który nie posiadając kultury, obycia, ani smaku, zazdrościł poważania, jakie zdobyli Seneka czy Petroniusz, a zwłaszcza wpływów, jakie te cechy zapewniły im u Nerona. Tygellin postanowił umniejszyć władzę Petroniusza nad cesarzem, który zawsze polegał na opinii swojego najbliższego doradcy.
Przyjęcie dla zdobycia łaski cesarza
Środkiem do osiągnięcia tego celu miał być bankiet, wydany z przekraczającym wszelkie wyobrażenia przepychem. Przyjęcie miało zadziwić samego cezara i przypodobać się mu. Na organizację nieprawdopodobnego przedsięwzięcia spływały podatki ze wszystkich prowincji Rzymu. Nie szczędzono środków na sprowadzenie egzotycznych ptaków, niespotykanych ryb, przeróżnych gatunków dzikich zwierząt, setek rodzajów win, mięs, owoców podanych w naczyniach ze szkła i drogocennych kruszców.
Rozrywka podczas bankietu
Rozrywkę miały zapewnić tancerki, przystrojone niewolnice, harfiści i niewolnicy z cytrami. Przyjęcie miało być eksplozją barw, smaków, dźwięku, wszelkich rozkoszy możliwych do wyobrażenia i zdobycia za pieniądze.
Poppea i niebezpieczeństwo dla Winicjusza i Petroniusza
W czasie gali do biesiadującego Marka Winicjusza podeszła kobieta z zasłoniętą woalem twarzą. Tajemnicza postać starała się wzbudzić zainteresowanie młodego trybuna. Marek, pochłonięty jednak myślami o Ligii i planami opuszczenia Rzymu, nie reaguje na nagabywanie natrętnej kobiety. Petroniusz, który rozpoznaje w zawoalowanej kobiecie Poppeę, żonę samego cesarza, który w ten sposób starała się zaspokoić własne żądze, ostrzega nieświadomego niczego Winicjusza. Odrzucenie miłości Poppei równało się z ogromnym niebezpieczeństwem nie tylko dla Marka, ale i dla samego Petroniusza, jako jego krewniaka.
Plan Petroniusza i mściwa Poppea
Zapobiegliwy Petroniusz stara się spowodować wyjazd Marka z Rzymu. W tym celu stara się przekonać Nerona do wypędzenia z miasta chrześcijan. Wie, że Marek podąży za ukochaną Ligią. Jego plany uprzedza jednak mściwa Poppea. Za jej namową cesarz zaprasza Winicjusza do swojej posiadłości w Ancjum. Winicjusz, oczywiście, nie mógł odmówić cesarzowi. Odmowa Neronowi oznaczałaby śmierć.
Petroniusz wyrusza do Achai
Petroniusz czuje, że stracił łaski i względy cesarza i wraz z dworem udaje się do Achai. Neron ciągle boi się opinii Petroniusza, ale podburzany ciągle przeciwko niemu przez zazdrosnego i schlebiającego próżności cesarza Tygellina wydaje wreszcie na swego dawnego doradcę wyrok śmierci.
Decyzja Petroniusza
Petroniusz spodziewał się tej decyzji od dawna i postanowił ubiec wysłanników cesarza. Postanawia odejść, nie zostawiając Neronowi i Tygiellinowi satysfakcji z wygranej. Spokojny o los Ligii i Winicjusza, którzy przebywali już bezpieczni na Sycylii, może sobie pozwolić na zadanie największego bólu okrutnemu Neronowi.
Ucztowanie u Petroniusza
Petroniusz urządził wspaniałą ucztę, na którą zaprosił wszystkich swoich przyjaciół i możnych Rzymu. Podczas zabawy odczytuje list, w którym bezlitośnie szydzi z wątpliwych talentów muzycznych i kpi z poetyckich dzieł Nerona. Jego śpiew i grę na cytrze uznaje za znacznie większą zbrodnię niż wszystkie morderstwa jakich dokonał za swojego panowania.
Samobójstwo Eunice
Na koniec, wezwany przez Petroniusza lekarz otwiera żyły jemu i jego wiernej Eunice. Niewolnica, mimo podarowanej jej przez Petroniusza wolności i majątku, nie chce żyć bez swojej jedynej miłości i popełnia samobójstwo.
Mark zostaje nawrócony i planuje swoje życie zgodnie z naukami Chrystusa
Po ucieczce z Rzymu Mark z Groty Marcowej przybywa do swojego domu, gdzie zamierza rozpocząć nowe życie. Zrozumiał, że wiele zwyczajów i obyczajów rzymskich, które do tej pory uważał za zwyczajne, są brudne i godne potępienia.
Oczyszczająca miłość do Ligii i nawrócenie
Marek rozmawia z Glaukiem, Pawłem z Tarsu i Piotrem o swojej dużej przemianie. Opowiada o oczyszczającej miłości do Ligii, która daje mu siłę do zmiany własnego życia na lepsze. Teraz naprawdę chce poznać naukę Chrystusa i przyjąć chrzest. Chce kierować się w swoim życiu zasadami miłosierdzia i prawdy. Wezwana Ligia jest zaskoczona obecnością Marka. Piotr pyta ją o jej uczucia do Marka, a widząc, że są prawdziwe i czyste, błogosławi miłości młodych. Ligia zgadza się zostać żoną Marka Winicjusza. Szczęśliwy Marek wraca do domu, gdzie, w towarzystwie Petroniusza, którego spotyka po drodze, zaczyna odmieniać swoje życie.
Wybawienie i łaskawość
Marek postanawia przeprosić za swoje dotychczasowe zachowanie niewolników, którzy przesłużyli u niego więcej niż dwadzieścia lat. Daje im pieniądze i wyzwala tych, którzy wyznają wiarę w Chrystusa. Uwalniając swoją służbę, każe wydawać więcej żywności. Chce żyć zgodnie z naukami Chrystusa, kierując się miłosierdziem i łaskawością.
Wpływ nauk Chrystusa
Wszystkie te rozkazy tłumaczy Petroniuszowi wpływem nauk Chrystusa. Mark chce żyć teraz w zgodzie z samym sobą i z Bogiem. Zamierza wypełniać swoje obowiązki z prawdziwą miłością, co wymaga od niego odwagi i mocy wewnętrznej.
Plan na ocalenie Ligii
Winicjusz stara się wszelkimi sposobami ocalić Ligię, ale jego wpływy i bogactwo nie pomagają jej wyjść z więzienia. Jego jedyną nadzieją jest skorzystanie z pomocy Ursusa, który jako potężny i silny niewolnik może poradzić sobie z pretorianami strzegącymi więzienia. Winicjusz prosi Petroniusza o pomoc w uwolnieniu Ligii i udaje się z Ursusem do więzienia. Próbują przekupić strażników, ale to nie przynosi skutku. W końcu Ursus pokonuje pretorian i wydobywa Ligie z celi.
Organizacja krwawych igrzysk
Neron zleca Tygellinowi organizację wielkich igrzysk, które mają zaspokoić żądze Rzymian i ukarać chrześcijan. Wszyscy chrześcijanie zostaną uznani za winnych pożaru i skazani na śmierć. W ramach igrzysk Rzymianie mają zobaczyć walki na arenach z dzikimi zwierzętami i egzekucje skazanych na śmierć. Więzienia w Rzymie wypełniają się chrześcijanami, a klatki dla dzikich drapieżników są budowane w całym mieście.
Próby ocalenia chrześcijan
Winicjusz i Petroniusz podejmują próby ocalenia chrześcijan, w tym Ligi. Winicjusz zwraca się o pomoc do cesarza, ale nie otrzymuje od niego wsparcia. Petroniusz próbuje zastraszyć Poppeę, grożąc jej zemstą chrześcijańskich bogów na jej najstarszym synu, ale to również nie przynosi skutku. W końcu Winicjusz, korzystając z pomocy Piotra, który wraca do Rzymu, aby pomóc swoim braciom w wierze, udaje się ukryć Ligę i chronić ją przed represjami cesarskiego reżimu.
Wydarzenia podczas igrzysk i losy bohaterów
Igrzyska trwają, a Rzymianie cieszą się z krwawych rozrywek. Chrześcijanie giną na arenie, skazani na okrutną śmierć przez zwierzęta lub palenie żywcem. Ligia, choć uniknęła straszliwego losu, wciąż jest więźniem. Winicjusz, zrozpaczony, spotyka Nazariusza, którego poznał w domu Kryspy. Nazariusz pracuje w więzieniu, ale pomaga Winicjuszowi w próbie wydostania Ligii na wolność. Niestety, pomimo opłacenia strażników, nie udaje się porwać Ligii, która zostaje przeniesiona do innego więzienia.
Chrześcijańskie męczeństwo
Chrześcijanie, skazani na śmierć, zaskakują Rzymian swoją godnością i spokojem w obliczu potwornych męczarni. Modlą się lub śpiewają hymny, zamiast krzyczeć i błagać o litość. Giną, składając swój żywot za wiarę w Chrystusa, jako żywe pochodnie czy drapieżnikom na arenie.
Losy Ligii i Winicjusza
Ligia jest więźniem, ale uniknęła straszliwego losu chrześcijańskich dziewic, które zostały wcześniej pohańbione. Winicjusz, zrozpaczony, pragnie ją uwolnić, ale jego próba porwania nie udaje się.
Spotkanie Winicjusza z Nazariuszem
Winicjusz spotyka Nazariusza, który pracuje w więzieniu. Nazariusz pomaga mu w próbie wydostania Ligii na wolność, ale niestety nie udaje się porwać dziewczyny.
Petroniusz interweniuje u Nerona w sprawie uwolnienia Ligii
Petroniusz, choć zdaje sobie sprawę z ograniczonego wpływu na decyzje cesarza Nerona, postanawia wyjść naprzeciw potrzebom swojego przyjaciela, Marka Winicjusza, i wyprosić u władcy uwolnienie jego ukochanej, Ligii. Niestety, Nero okazuje się być mało skłonny do wysłuchania próśb Petroniusza i zbywa go pustymi obietnicami.
Markowi udaje się spotkać z Ligią
W końcu Markowi Winicjuszowi udaje się spotkać z Ligią, pracując przy wynoszeniu ciał z katakumb. Każdego dnia wchodzi do więzienia, by rozmawiać z ukochaną. Niestety, ich szczęście nie trwa długo, gdyż nadchodzi dzień kaźni.
Śmierć Ligii na arenie
Ligia ma zostać stracona na arenie, co jest dodatkową karą dla Winicjusza, który będzie musiał obejrzeć jej śmierć. Nero, wiedząc o miłości trybuna do chrześcijanki, postanawia uczynić z jej śmierci prawdziwy spektakl.
Walka Ursusa z bykiem
Nadludzko silny Ursus ma zmierzyć się z ogromnym germańskim bykiem, któremu do potężnego grzbietu przytroczono nagą Ligę. Walka jest długa i zacięta, ale w końcu olbrzymowi udaje się przewrócić zwierzę i ostatkiem sił skręcić mu kark.
Marek ratuje Ligie
Winicjusz zasiada na widowni i obserwuje walkę. Gdy Ursus zwycięża, Mark wybiega na arenę i okrywa płaszczem wystawione na pokaz, umęczone ciało kobiety. W ten sposób wykorzystuje swoje prawo do domagania się ocalenia życia skazanej.
Decyzja Rzymian i ocalenie Ligii
Zgodnie ze zwyczajem zgromadzeni na widowni ludzie podnoszą kciuk, na znak łaski. Nero, chociaż nie jest zadowolony z decyzji Rzymian, nie ma odwagi sprzeciwić się woli ludu i skazać młodych na śmierć. Winicjusz i Ligia oddalają się wolni do domu, gdzie kobieta powoli odzyskuje siły. Rzymianie wzruszyli się obrazem silnego, młodego trybuna, który chronił cześć pięknej kobiety i wielkiego, niepokonanego opiekuna chrześcijanki.
Nowa wiara zdobywa uznanie w Rzymie
Marek opowiada swojemu krewniakowi, jak nowa wiara zdobywa uznanie w Rzymie nie tylko wśród biednych, ale także wśród bardzo bogatych i tych o średnich majątkach. Petroniusz, wysłuchawszy opowieści, ostrzega jednak Marka przed zemstą Chilona, który za wszelką cenę dąży do pieniędzy i władzy.
Wyjazd z cesarzem do Ancjum
Nadchodzi dzień wyjazdu Winicjusza z cesarzem do Ancjum. Trasa przejścia cesarskiego orszaku zaludniona jest mieszkańcami Rzymu, ciekawymi bogactw i przepychu. Ludzie wznoszą okrzyki za i przeciw cesarzowi i miotają niewybredne obelgi pod adresem Poppei.
Piotr i Ligia obserwują pochód
Piotr i Ligia także obserwują pochód, a Paweł towarzyszy Markowi w podróży, stając się jego nauczycielem i przewodnikiem po nowej wierze.
Kontakt z Ligia podczas pobytu w Ancjum
Podczas przymusowego pobytu w Ancjum Winicjusz stale kontaktuje się z Ligia. W jednym z listów do narzeczonej opowiada o uczcie, podczas której Neron podżegany przez pijanych współbiesiadników obnosił się z pomysłem podpalenia Rzymu. To wywołało w Winicjuszu przerażenie i zdenerwowanie, ale też natchnęło go do tworzenia pięknych utworów i umożliwiło przebudowę miasta według pomysłów cesarza.
Starań Petroniusza o łaskę dla Marka i Ligii
Podczas pobytu w Ancjum Petroniusz stara się wykorzystać swoje wpływy u Nerona i wyprosić u niego łaskę dla Marka i Ligii, nie ryzykując przy tym gniewu obrażonej podczas uczty Poppei, która chce się zemścić za odmowę Winicjusza.
Udane wyjście z sytuacji
Petroniuszowi udaje się skłonić cezara do wydania Markowi pozwolenia na wyjazd do Rzymu. Dzięki temu młodzi kochankowie mogą wrócić do domu, a Marek może kontynuować swoją pracę nad nowym utworem poświęconym chrześcijaństwu.
Spotkanie z Piotrem i odzyskanie nadziei
Tracący powoli nadzieję na uwolnienie ukochanej Ligii Winicjusz spotyka Piotra i w rozmowie z nim odzyskuje nadzieję i wiarę w Boskie miłosierdzie.
Krwawe i makabryczne igrzyska
Kolejne dni igrzysk to wszechobecna krew i śmierć. Chilon, którego kiedyś tak pociągał tryb życia rzymskich patrycjuszy, nie jest już w stanie oglądać makabrycznego spektaklu.
Neron odkrywa nową rozrywkę
Jednak Neron w strachu Chilona odnajduje nową rozrywkę. Zmusza go do towarzyszenia mu w spacerze między dogorywającymi krzyżami z ludzkimi ciałami. Grek czuje się współodpowiedzialny za zagładę chrześcijan.
Zmiana postawy Chilona
Na widok umierającego w płomieniach na krzyżu Glauka, Chilon opamiętuje się, przyznaje do zdrady, kłamstwa i prosi go o wybaczenie. Glauk po raz kolejny okazuje mu miłosierdzie, a zrozpaczony Chilon, czując krew niewinnych na swoich rękach, ujawnia prawdę o pożarze i wykrzykuje prawdziwe imię podpalacza Rzymu – Nerona.
Ucieczka i ponowne schwytanie Chilona
Przerażony rosnącym niepokojem ludzi i zamieszaniem Neron oddala się z miejsca kaźni pod eskortą wojska. Chilon, korzystając z zamieszania, ucieka z miejsca kaźni. Jednak nie mija wiele czasu, gdy Tygellin odnajduje Chilona.
Chilon męczeńsko ginie
Sprowadzony do pałacu, Grek zostaje poddany torturom. Tygellin stara się zmusić Chilona do odwołania oskarżenia rzuconego publicznie na cesarza. Katowany Chilon tym razem nie odstępuje od głoszenia prawdy. Przed śmiercią odzyskuje godność. Ginie wierny swoim przekonaniom, spalony na krzyżu jak zdradzeni przez niego wyznawcy Chrystusa.