Studiumpr
  • Edukacja
  • Matematyka
  • geograficznych
  • historia
  • literatura
No Result
View All Result
  • Edukacja
  • Matematyka
  • geograficznych
  • historia
  • literatura
No Result
View All Result
Studiumpr
No Result
View All Result

„Dies irae” – interpretacja i analiza

Anette Siemes by Anette Siemes
6 maja, 2023
in literatura
0

Contents

  1. Analiza podmiotu lirycznego w „Dies irae”
    1. Charakterystyka podmiotu lirycznego
    2. Adresaci wypowiedzi
  2. Wielogłosowość podmiotu lirycznego w „Dies irae”
    1. Relacja tragicznych losów
    2. Wielogłosowość podmiotu lirycznego
    3. Typy liryki
  3. Typ liryki krzyku w „Dies irae”
    1. Charakterystyka
    2. Pytania retoryczne
    3. Wykrzyknienia i epitety
    4. Czasowniki
  4. Charakterystyka wiersza „Dies irae”
    1. Ekspresyjna stylistyka
    2. Obrazy i refreny
    3. Brak regularności w wersyfikacji
  5. Charakter utworu „Dies irae”
    1. Podmiot liryczny i jego emocje
  6. Dies irae – interpretacja
    1. Adam i chór jako przedstawiciele zbiorowości
    2. Wizje destrukcji i winy
    3. Ironiczne wezwania do Sądu
    4. Nawiązania do literatury religijnej i mitologii

„Dies irae” to jedyny utwór z klasyki polskiej literatury, obok Wielkiej Improwizacji, który zawiera tak ostre i bluźniercze słowa skierowane do Boga jako Stwórcy świata. Ten antyhymn został opublikowany w 1902 roku w tomiku „Ginącemu światu” i był wyrazem dramatycznych przeżyć osobistych autora, Jana Kasprowicza.

„Dies irae” Jana Kasprowicza to niezwykle kontrowersyjny utwór z klasyki polskiej literatury. Zawiera on ostre i bluźniercze słowa skierowane do Boga, co może być uznane za obrażanie Boskości. Mimo to, utwór ten ma swoją wartość artystyczną i literacką oraz stanowi wyzwanie dla tradycyjnych wartości religijnych.

Analiza podmiotu lirycznego w „Dies irae”

Charakterystyka podmiotu lirycznego

W „Dies irae” podmiot liryczny to biblijny Adam, praojciec ludzkości. W utworze Kasprowicz ukazuje Adama jako człowieka obarczonego nadludzkim brzemieniem przygniatającej winy, która wynika z jego grzechu pierworodnego. Podmiot liryczny wyraża swoje błaganie o łaskę i miłosierdzie Boże, próbując uniknąć gniewu Bożego w dzień sądu ostatecznego.

dies irae – interpretacja i analiza

Adresaci wypowiedzi

Adresaci wypowiedzi podmiotu lirycznego zostają wskazani tylko w nielicznych fragmentach utworu. Są nimi kolejno:

  • Psalmista, którego można utożsamiać z samym Adamem: „A ty, psalmisto Pański, nastrój harfę swoją/już na ostatni ton!”
  • Bóg Ojciec – surowy Sędzia, przywoływany w rytmizujących utwór, powtarzających się błaganiach: „O Boże! Ty bądź naszą łaską i obroną!”, „O Boże miłosierny, zmiłuj się nad nami!/Niech łaska Twoja winy nam odpuści…”
  • Chrystus, który jest przywoływany w krwawych szczegółach ze swojej męki krzyżowej: „O Głowo, przepasana cierniową koroną”
  • Sam Adam, który zwraca się do siebie niekiedy w trzeciej osobie: „Adamie potępiony, zwróć się z strasznych dróg!”
CZYTAĆ:  Lalka – Charakterystyka bohaterów – Bolesław Prus

Zwroty do Adama sugerują interpretację, że w „Dies irae” mówi tak naprawdę nie tylko jeden podmiot liryczny, ale że mamy do czynienia ze swoistą wielogłosowością. Drugi głos mówiący może należeć do przywoływanego wcześniej przez Adama psalmisty.

Podmiot liryczny w „Dies irae” to biblijny Adam, obarczony winą za grzech pierworodny. Adresaci jego wypowiedzi zostają wskazani tylko w nielicznych fragmentach utworu, a zwroty do Adama sugerują obecność wielogłosowości. Jednakże, w całym utworze widać wyraźnie błaganie o łaskę Bożą, w nadziei na uniknięcie gniewu Bożego w dzień sądu ostatecznego.

Wielogłosowość podmiotu lirycznego w „Dies irae”

Relacja tragicznych losów

„Dies irae” to utwór, w którym podmiot liryczny relacjonuje tragiczne losy proroków Enocha i Eliasza oraz archanioła Michała. Zawiera on również pełne grozy opisy tego, co łączy Ewy z wężem u jej stóp.

Wielogłosowość podmiotu lirycznego

Zwolennicy interpretacji uwzględniającej wielogłosowość podmiotu lirycznego wskazują, że osoby mówiące w utworze się nie kończą. Podmiot zbiorowy, czyli chór, ma dochodzić do głosu w momentach powtarzających się jak refreny zwrotów bezpośrednich do Chrystusa i Stwórcy, w których następują błagania o litość dla ludzi. Czwarty z kolei podmiot, najmniej wyrazisty we wskazówkach pozwalających na jego zidentyfikowanie, jest określany często jako sam Szatan. Jego kwestie zwrócone wprost do Adama sugerują zwątpienie w miłosierdzie i doskonałość Boga.

Typy liryki

Utwór „Dies irae” trudno zdefiniować jednoznacznie jako lirykę bezpośrednią lub pośrednią. Profetyczne wizje tego, co ma nadejść, nie sugerują jeszcze bezpośrednio stanu podmiotu lirycznego wobec tych obrazów. Ale już fragmenty zwracane do adresatów – jak najbardziej. W całokształcie utworu łączą się dwa typy liryki.

W „Dies irae” podmiot liryczny relacjonuje tragiczne losy proroków i zawiera pełne grozy opisy. Interpretacje uwzględniające wielogłosowość podmiotu lirycznego wskazują na obecność osoby mówiącej, czterech podmiotów i chóru. Utwór trudno zdefiniować jednoznacznie jako lirykę bezpośrednią lub pośrednią, łącząc dwa typy liryki.

Typ liryki krzyku w „Dies irae”

Charakterystyka

„Dies irae” określany jest jako typ liryki krzyku, czyli ekspresjonistycznej. Autorka używa w nim skrajnie emocjonalnych i subiektywnych środków wyrazu, nastawionych na sugestywność. Stąd obecność pytań retorycznych, wykrzykników i mocnych epitety.

CZYTAĆ:  Don Kichot z La Manchy – Streszczenie krótkie – Miguel de Cervantes Saavedra

Pytania retoryczne

W utworze pojawia się wiele pytań retorycznych, które wywołują refleksję i dynamizują utwór. Przykłady to: „Czym jestem wobec Ciebie?”, „A kto mnie stworzył na to ażebym (…) wił się i czołgał przed tobą?”, „Któż się nad dolą zlituje sierocą, nad moją dolą?”, „A cóż powstanie ponad nicościami, gdzie ongi były światy, i Ja…?”, „Bo cóż być może, jeślim ja zaginął?…”

Wykrzyknienia i epitety

W utworze powtarzają się na kształt refrenów liczne wykrzyknienia, np. „O Boże miłosierny, zmiłuj się nad nami!”, „Kyrie elejson! Sądź, Sprawiedliwy!”, „Niech nic nie będzie!”, „O chwilo spokoju!” itd. Mocne epitety budują niepokojący i mroczny nastrój, np. „matka Śmierci”, „Ewa jasnowłosa”, „mrok nicości”, „wąż Grzechu”, „wieczności noc głęboka”, „płomienny głos proroka”, „Szatan o trzech grzbietach” itd.

Czasowniki

W utworze użyto licznych czasowników, które nadają mu dramatyczny charakter i dynamikę. Przykłady to „zmiłuj się”, „Ginę! ginę!”, itd.

„Dies irae” to utwór typu liryki krzyku, który cechuje się wykorzystaniem skrajnie emocjonalnych i subiektywnych środków wyrazu. Pytania retoryczne, wykrzyknienia i mocne epitety budują niepokojący nastrój, a liczne czasowniki dodają dramatyzmu i dynamiki.

Charakterystyka wiersza „Dies irae”

charakterystyka wiersza dies irae

Ekspresyjna stylistyka

Wiersz „Dies irae” cechuje ekspresyjna stylistyka, która wykorzystuje skrajnie emocjonalne i sugestywne środki wyrazu. Często używane są pytań retorycznych, wykrzykników, mocnych epitety oraz apostrof. Wykorzystanie wielkich liter nadaje szczególną wartość wyróżnionym pojęciom, a niekonwencjonalna struktura wiersza wzmacnia wrażenie chaosu.

Obrazy i refreny

Wiersz opisuje tragiczne losy proroków Enocha i Eliasza oraz archanioła Michała, ale skupia się również na opisie grzesznej matki ludzkości, Ewy oraz cierpiącego Chrystusa z ukoronowaną cierniową koroną. Powtarzające się refreny i obrazy, takie jak Ewa z wężem czy cierpiący Chrystus, wzmacniają wrażenie chaosu i destrukcji.

Brak regularności w wersyfikacji

Wiersz „Dies irae” to przykład wiersza wolnego, który charakteryzuje się brakiem rymów i regularności w wersyfikacji. Rozliczne dysonanse, wersy urywane oraz myśli kontynuowane w kilku kolejnych wersach podkreślają dysharmonię opisywanego przez podmiot liryczny świata.

CZYTAĆ:  Ogień – Słownik symboli literackich

Wiersz „Dies irae” to przykład ekspresyjnej poezji, która wykorzystuje skrajnie emocjonalne i sugestywne środki wyrazu. Powtarzające się refreny i obrazy, brak regularności w wersyfikacji oraz nieregularna strofa wzmacniają wrażenie chaosu i destrukcji opisywanego świata.

Charakter utworu „Dies irae”

Utwór „Dies irae” autorstwa Jana Kasprowicza, jest antyhymnem, czyli przeciwieństwem pochwalnego gatunku hymnu. Charakteryzuje go prowokacyjny i ekspresjonistyczny charakter, wykorzystanie dysonansów oraz formy wolnej.

Podmiot liryczny i jego emocje

Podmiot liryczny utworu wyraża swoje emocje w sposób bardzo wyrazisty, używając pytań retorycznych, apostrof, wykrzyknienia oraz mocnych epitety. Obecne są także aluzje literackie, m.in. do „Wielkiej Improwizacji” z „Dziadów” Mickiewicza.

Dies irae – interpretacja

Adam i chór jako przedstawiciele zbiorowości

W dalszej części utworu głos przejmuje Adam lub chór, zależnie od interpretacji. Wzywają oni Boga z błaganiem o zmiłowanie i powtarzają błaganie lub rytualne „Kyrie eleison” oraz zawołania, takie jak „O Boże! Ty bądź naszą łaską i obroną!”. W kolejnym fragmencie pojawia się pierwsze odniesienie do koronowanej cierniem głowy cierpiącego Chrystusa, który cierpiąc patrzy z bólem i przerażeniem na straszliwe widowisko sądu. Chrystus, jako cierpiący człowiek, jest bardziej tożsamy z Adamem, który również jest samotny i cierpiący. Eksponując zdradę Ewy i jej wyuzdanie, fragmenty odnoszące się do niej podkreślają jeszcze bardziej osamotnienie Adama.

Wizje destrukcji i winy

W Dies irae przedstawione są coraz bardziej mroczne wizje, ukazujące, że Dzień Sądu ostatecznego to nadejście krwawej destrukcji i cierpienia na niewinnych ludziach, stworzonych przez Boga. Podmiot liryczny wskazuje na winę samego Boga, który jest okrutnym tyranoem. Owa destrukcyjna siła jest idealnie przedstawiona przez opadające liście z drzewa wieczności, symbole upadku ludzkości.

Ironiczne wezwania do Sądu

Podmiot liryczny, pełen gorzkiej ironii, wzywa do Sprawiedliwego Sądu, ale zdaje sobie sprawę, że ludzkość jest tylko zabawką w rękach oszusta. Nie ma zbawienia, raj i szczęście wieczne nie istnieją, pozostaje jedynie nicość i katastrofa, będąca ukoronowaniem wielkiego oszustwa.

Nawiązania do literatury religijnej i mitologii

W utworze występują liczne nawiązania do literatury biblijnej i religijnej oraz mitologii. Dominującym wpływem jest jednak Apokalipsa św. Jana.

studiumpr studiumpr Google News
Anette Siemes

Anette Siemes

Anette Siemes to adiunkt na Uniwersytecie Wrocławskim oraz ekspert i bloger wielu popularnych serwisów internetowych, w tym “lista niektórych stron internetowych w Polsce”

Related Posts

Doktor Dolittle – Streszczenie krótkie – Hugh Lofting

Doktor Dolittle – Streszczenie krótkie – Hugh Lofting

1 czerwca, 2023
Do czego zdolny jest człowiek, na wybranych przykładach

Do czego zdolny jest człowiek, na wybranych przykładach

1 czerwca, 2023
Jan Kochanowski „Tren VIII” – interpretacja

Jan Kochanowski „Tren VIII” – interpretacja

30 maja, 2023
„Inny świat” Podstawowe informacje o powieści Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

„Inny świat” Podstawowe informacje o powieści Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

15 maja, 2023
Don Kichot z La Manchy – Streszczenie krótkie – Miguel de Cervantes Saavedra

Don Kichot z La Manchy – Streszczenie krótkie – Miguel de Cervantes Saavedra

15 maja, 2023
Mikołajek – Streszczenie szczegółowe – Rene Goscinny, Jean J. Sempé

Mikołajek – Streszczenie szczegółowe – Rene Goscinny, Jean J. Sempé

11 maja, 2023
Next Post
Mit o Syzyfie – Streszczenie szczegółowe

Mit o Syzyfie – Streszczenie szczegółowe

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pole trójkąta - wzór, jak obliczyć pole trójkąta

    Pole trójkąta – wzór, jak obliczyć pole trójkąta

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Pole powierzchni prostokąta – Wzór

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Odchylenie Standardowe Formula | Jak obliczyć Odchylenie Standardowe?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wzór na Częstotliwość – Czym jest Wzór na Częstotliwość? Przykłady

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Pole trapezu – wzór, przykłady, definicja, pochodzenie

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Trending
  • Comments
  • Latest
Pole trójkąta - wzór, jak obliczyć pole trójkąta

Pole trójkąta – wzór, jak obliczyć pole trójkąta

25 kwietnia, 2023
Pole powierzchni prostokąta - Wzór

Pole powierzchni prostokąta – Wzór

25 kwietnia, 2023
Odchylenie Standardowe Formula | Jak obliczyć Odchylenie Standardowe?

Odchylenie Standardowe Formula | Jak obliczyć Odchylenie Standardowe?

24 kwietnia, 2023
Wzór na Częstotliwość - Czym jest Wzór na Częstotliwość? Przykłady

Wzór na Częstotliwość – Czym jest Wzór na Częstotliwość? Przykłady

21 kwietnia, 2023
Anette Siemes

Autorka Anette Siemes – adiunkt Uniwersytetu WrocławskiegoAutorka

0
Józef Skwark

Józef Skwark: Życiorys, Kariera zawodowa, Filmografia, Przypisy

0
Rob Van Dam Życiorys, Kariera zawodowa, Przypisy

Rob Van Dam: Życiorys, Kariera zawodowa, Przypisy

0
Mateusz Kieliszkowski Życiorys, Kariera zawodowa, Przypisy

Mateusz Kieliszkowski: Życiorys, Kariera zawodowa, Przypisy

0
Mitologia – Mit o Dedalu i Ikarze – Nieznany

Mitologia – Mit o Dedalu i Ikarze – Nieznany

1 czerwca, 2023
Charakterystyka Heleny Stawskiej

Charakterystyka Heleny Stawskiej

1 czerwca, 2023
Doktor Dolittle – Streszczenie krótkie – Hugh Lofting

Doktor Dolittle – Streszczenie krótkie – Hugh Lofting

1 czerwca, 2023
Do czego zdolny jest człowiek, na wybranych przykładach

Do czego zdolny jest człowiek, na wybranych przykładach

1 czerwca, 2023
Studiumpr

studiumpr.edu.pl która oferuje informacje na temat wielu dziedzin, takich jak wiadomości, media, rozrywka, podróże, sport, kuchnia i zdrowie. Jest to doskonałe źródło informacji dla wszystkich, którzy chcą być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami i trendami w tych dziedzinach.

Browse by Category

  • Edukacja
  • geograficznych
  • historia
  • literatura
  • Matematyka

Recent News

Mitologia – Mit o Dedalu i Ikarze – Nieznany

Mitologia – Mit o Dedalu i Ikarze – Nieznany

1 czerwca, 2023
Charakterystyka Heleny Stawskiej

Charakterystyka Heleny Stawskiej

1 czerwca, 2023
  • Home
  • About Us
  • Contact
  • Terms of Use

No Result
View All Result
  • Edukacja
  • Matematyka
  • geograficznych
  • historia
  • literatura